Dit zijn de nieuwste cijfers van het CBS. Bekijk meer cijfers hier.
Het consumentenvertrouwen is in december met één punt gedaald naar -26. Dit is slechter dan de score van november (-25). Zowel de perceptie over de economie als de bereidheid om te kopen is afgenomen. Het was voor consumenten moeilijk om optimistischer te worden na een jaar met tegenvallende cijfers.

In december lag het consumentenvertrouwen op -26, een stuk onder het gemiddelde van de afgelopen 20 jaar (-10). De hoogste score ooit was 36 in januari 2000, terwijl de laagste score (-59) in september en oktober 2022 werd gemeten. Het CBS voert deze metingen maandelijks uit sinds april 1986. Het consumentenvertrouwen is gebaseerd op vijf deelvragen, waarbij het saldo van positieve en negatieve antwoorden wordt berekend. Een score van 100 betekent dat alle consumenten optimistisch zijn en -100 betekent dat alle consumenten pessimistisch zijn.

Negatief beeld van de economie

In december was het vertrouwen over de economie negatiever dan in november, met een deelindicator van -45 tegen -43. Dit betekent dat consumenten een slechtere economische situatie ervaren, zowel voor het verleden als voor de toekomst.

Koopbereidheid neemt af

De koopbereidheid is in december ook afgenomen, van -12 naar -13. Terwijl het oordeel over de financiële situatie van de afgelopen twaalf maanden gelijk bleef, is de verwachting voor de komende maanden verslechterd. Consumenten zijn iets minder positief over het doen van grote aankopen dan voorheen.