In de eerste helft van 2024 heeft 81% van de bevolking van 12 jaar of ouder online iets aangeschaft. Dit is het hoogste percentage in tien jaar tijd. Een groei in de online aankopen van vervoersbewijzen en vakantieaccommodaties werd waargenomen. Dit blijkt uit het onderzoek van CBS.
Dit jaarlijkse onderzoek vindt plaats van april tot juli, met deelname van ongeveer 6.000 mensen van 12 jaar en ouder. In de afgelopen drie maanden voor het onderzoek gaven ongeveer 12,6 miljoen mensen aan online iets gekocht te hebben.
De verkoop van producten online nam een hoge vlucht in 2020 en 2021, toen mensen meer thuis waren door de coronamaatregelen. Na een terugval in 2022 is er in 2023 en 2024 weer een stijging te zien.
59% van de Nederlanders boven de 12 jaar heeft recentelijk kleding, schoenen of accessoires online aangeschaft. Daarnaast bestelde 40% maaltijden en kocht 25% cosmetica en sportproducten. Ongeveer 20% gaf uit aan meubels en etenswaren. De online aanschaf van verzorgingsartikelen is sinds 2023 toegenomen.
Populariteit van digitale producten
Bijna de helft van de mensen boven de 12 jaar heeft films of series online gekocht of gestreamd. Het afsluiten of vernieuwen van internetabonnementen is gestegen van 44% naar 49% in 2024. Ook zijn meer mensen online software en andere betaalde apps gaan kopen.
Toename van vervoer- en accommodatieboekingen
De aankoop van vervoerbewijzen of taxiritten is gestegen, waarbij 35% van de 16-plussers online een kaartje kocht. Daarnaast is het boeken van accommodaties bij particulieren via platforms zoals Airbnb ook gestegen van 7% naar 17%.
Online winkelen populair bij jongere generaties
Met name de 25- tot 45-jarigen kopen online; 94% van deze groep heeft vorig jaar online aangekopen. Onder 75-plussers blijft het aantal online aankopen stabiel op 41%.