In 2023 legden zakelijke rijders meer kilometers elektrisch af dan met diesel. Ze reden in totaal 5,9 miljard kilometers elektrisch en 3,6 miljard kilometers op diesel. Ongeveer 25% van de zakelijke kilometers is nu elektrisch. De benzineauto blijft het meest geliefd, zowel bij zakelijke als particuliere rijders. Dit blijkt uit gegevens van het CBS.
In totaal reden Nederlandse auto’s 119,6 miljard kilometers in 2023, een stijging van 4,3% ten opzichte van het voorgaande jaar, maar nog steeds 1,4% minder dan vóór de coronapandemie. Particulieren reden 94 miljard kilometers, wat 11,2 duizend kilometer per auto is, terwijl zakelijke rijders gemiddeld 20,5 duizend kilometer reden.
Daling in dieselgebruik bij zakelijke rijders
Zakelijke rijders maakten in 2023 ruim 25,5 miljard kilometers met hun auto’s. Hoewel het aantal gereden kilometers op diesel daalde, nam het aantal elektrische kilometers toe. In 2018 reden zakelijk bijna 13,6 miljard kilometers met diesel, dat is nu met 75% gedaald. De elektrische kilometers zijn in dezelfde periode vertienvoudigd. Een zakelijke rijder met een elektrische auto rijdt gemiddeld 20,3 duizend kilometer, terwijl dit bij diesel 24,8 duizend kilometer is.
Ook de benzineauto wordt weer vaker gekozen door zakelijke rijders. In de afgelopen vijf jaar is het aantal kilometers dat zakelijk met benzineauto’s wordt gereden met 50% gestegen, inmiddels wordt 54% van de zakelijke kilometers met een benzineauto gereden.
Benzine blijft populair bij particulieren
Bij particulieren blijft de benzineauto de favoriet. In 2023 reden zij in totaal 94,0 miljard kilometers, met 79% van deze kilometers op benzine. Het aantal kilometers op diesel is met 36% gedaald tot 13,2 miljard. De elektrische kilometers stegen van 142,6 miljoen in 2018 naar 2,6 miljard in 2023, waarbij particulieren gemiddeld 14,8 duizend kilometers rijden in een elektrische auto.