DJI behaalt forse daling CO2-uitstoot in 2024
Door een grootschalige elektravergroening heeft DJI fors minder CO2 uitgestoten in 2024. Ook laat de Afvalhub-pilot in PI Dordrecht veelbelovende resultaten zien. De grootste uitdagingen om DJI toekomstbestendig te maken zitten nu in mobiliteit en gasverbruik. Dit blijkt uit de Jaarrapportage Duurzaamheid DJI 2024 die vandaag is verschenen.
Door ingebruikname van Windpark Maasvlakte II is alle stroom die DJI vanaf 2024 gebruikt volledig groen. Daardoor is gas nu met 37 procent de op een na grootste CO2-uitstootbron van DJI. Uit de rapportage blijkt dat het gasverbruik van het afgelopen jaar wel gedaald is.
Door te corrigeren op ‘graaddagen’ in de berekening (een correctie op warme dagen), blijkt dat de gasreductie 11,5 procent was in 2024 t.o.v. de afgelopen vijf jaar. De gasreductie-doelstelling vanuit de Europese Commissie van 15 procent is hiermee nog niet gehaald.
Willen we de rijksbrede doelstelling van een klimaatneutrale bedrijfsvoering in 2030 halen, dan ligt er (o.a. gezien ons verouderde vastgoed) nog een grote opgave op het gebied van gasreductie.
Mobiliteit nu grootste uitstoter
De meeste CO2-uitstoot van DJI zit in de mobiliteit, en specifiek het woon-werkverkeer en de dienstreizen. Deze reisbewegingen zorgen samen voor meer dan de helft (51%) van de uitstoot. De andere gemeten uitstootbronnen zitten in scope 1 en 2 (directe en indirecte emissies), terwijl woon-werkverkeer en de dienstreizen in scope 3 vallen. In scope 3 valt ‘de rest’ van alle emissies van DJI, maar die zijn dit jaar nog niet meegenomen in de metingen. Daardoor lijken woon-werkverkeer en dienstreizen een grotere uitstootbron dan ze in realiteit zijn.
Desalniettemin is 25.714 ton CO2-e uitstoot aanzienlijk. Met zo’n 16.000 medewerkers werkzaam op circa 50 locaties - die vaak niet goed bereikbaar zijn met OV - is dat ook niet zo verwonderlijk. Er liggen mogelijkheden voor alternatief en deelvervoer, zoals elektrische pendelbussen of e-bikes. Aan enthousiasme van medewerkers is in ieder geval geen gebrek: aan de e-bike probeeractie die in samenwerking met verschillende locaties plaatsvond, deden 121 medewerkers mee. Hier liggen toekomstige kansen.
Afvalhub heeft veel potentie
De rapportage laat zien dat de rijksdoelstelling om maximaal 35 procent restafval per 1 januari 2023 te hebben in 2024 niet behaald is. Een van de belangrijkste redenen hiervoor is dat er niet aan afvalscheiding wordt gedaan in de inrichtingen. Om hierop in te spelen is in november 2024 de Afvalhub in PI Dordrecht gestart. In deze werkzaal scheiden gedetineerden afval op een speciaal door In-Made ontwikkelde sorteertafel. De resultaten liegen er niet om: in de eerste operationele weken was er 75 procent minder restafval. Er wordt momenteel gekeken hoe dit ook op andere locaties ingevoerd kan worden.
Download hieronder de de Jaarrapportage Duurzaam DJI en de onepager met de beknopte bevindingen.