Beleidsregel ILT-Luchtvaartautoriteit verduidelijkt regels voor vermindering luchtvervuiling Groningen Airport Eelde

De luchtvaartautoriteit van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT-Luchtvaartautoriteit) heeft het nieuwe luchthavenbesluit voor Groningen Airport Eelde nader uitgewerkt voor wat betreft het gebruik van hulpmotoren in vliegtuigen (APU’s) en taxiën met het minimaal noodzakelijk aantal motoren.  

Het Luchthavenbesluit voor Groningen Airport Eelde is per 1 november 2025 in werking getreden. Het luchthavenbesluit stelt onder andere beperkingen aan het gebruik van de Auxiliary Power Unit (APU) van vliegtuigen, als er schonere voorzieningen beschikbaar zijn. Verder staan er beperkingen in voor het aantal motoren dat wordt gebruikt tijdens het taxiën van, naar en over de start- en landingsbaan. Doel hiervan is de lokale luchtvervuiling te verminderen en daarmee omwonenden, platformmedewerkers en het milieu beter te beschermen. Om hier op toe te kunnen zien heeft de ILT-Luchtvaartautoriteit deze regels nader uitgewerkt in een beleidsregel.

Auxiliairy power units (APU's)

De APU is een hulpmotor in een vliegtuig. Vliegtuigen die stilstaan, gebruiken deze hulpmotor voor onder meer elektriciteit en airconditioning aan boord. Het gebruik van APU's is slecht voor de luchtkwaliteit op de platforms en veroorzaakt geluidsoverlast. Groningen Airport Eelde moet ervoor zorgen dat alternatieve faciliteiten zoals een Fixed Power Unit, Ground Power Unit en Pre-conditioned Air Unit beschikbaar, operationeel en emissievrij zijn en correct worden gebruikt door de grondafhandeling. De luchthaven legt hiervoor de benodigde procedures vast in haar managementsystemen. Daarnaast stelt de luchthaven regels op voor het gebruik van APU’s door de gezagvoerder en publiceert deze in de Aeronautical Information Publication (AIP) zodat luchtvaartmaatschappijen hiervan op de hoogte zijn. 

Taxiën

Naast bovenstaande maatregelen moet de luchthaven de regels bepalen voor het taxiën met het minimaal noodzakelijk aantal motoren. Ook deze worden gepubliceerd in de AIP. De gezagvoerder is verantwoordelijk voor het volgen van de regels.

Toezicht

De ILT-Luchtvaartautoriteit houdt met audits en steekproeven toezicht op de naleving door de luchthaven en de gezagvoerder. In de handhavingsrapportage Groningen Airport Eelde publiceert de luchtvaartautoriteit de resultaten van haar toezicht. Houden de luchthaven of de gezagvoerder zich niet aan de regels, dan kan de ILT-Luchtvaartautoriteit bijvoorbeeld een last onder dwangsom opleggen.