Nederland bereidt zich voor op de NAVO-top van 24 en 25 juni 2025
In aanloop naar de NAVO-top op 24 en 25 juni 2025 gelden er beperkingen in het luchtruim. Deze staan vermeld in de AIP-SUP. Voor de veiligheid tijdens de top zijn er via een ministeriële regeling maatregelen getroffen voor het Nederlandse luchtruim. Het advies is om niet-noodzakelijke bewegingen in het luchtruim zoveel mogelijk te beperken of uit te stellen, zodat er een overzichtelijk luchtbeeld ontstaat voor de autoriteiten.
Beperkingen in het luchtruim van 18 juni tot 27 juni
- Van 18 juni 05.00 uur tot 27 juni 20.59 uur mogen GA en BA niet vliegen binnen een straal van 50 nautische mijl (93 kilometer) rond Den Haag.
- Van 23 juni 15.00 tot 25 juni 23.59 mogen GA en BA buiten deze straal alleen vliegen met vooraf verkregen Prior Permission Required (PPR).
Deze PPR wordt uitsluitend verstrekt aan:
- HEMS-vluchten
- Vluchten met luchtvaartuigen ingezet voor orgaanvervoer
- SAR-vluchten
- Handelsverkeer met vertrek- of bestemmingsluchthaven Schiphol, Eindhoven of Rotterdam
- Regeringsvluchten
- Helikoptervluchten van en naar mijnbouwinstallaties op de Noordzee, uitsluitend via de in de luchtvaartgids opgenomen Helicopter Main Routes, binnen Helicopter Traffic Zones (HTZ) en Helicopter Protection Zones (HPZ), en tussen aaneengesloten HTZ’s en HPZ’s
- Loodsvluchten van en naar: IJmuiden Heliport (EHYM/YPAD), Maasvlakte Heliport Pistoolhaven (EHTP), Maas Center Boei (MCB), Rotterdam Rendez-Vous (RRV), IJmuiden Rendez-Vous (YRV), Europlatform (ELP) en IJmuiden Uiterton (YUIT)
Vliegplanverplichting voor alle VFR-vluchten
Van 23 juni 15.00 uur tot 25 juni 23.59 uur geldt dat, buiten de 50 nautische mijl rond Den Haag, voor alle VFR-vluchten binnen de Amsterdam FIR voor elke afzonderlijke vlucht een vliegplan moet worden ingediend waarin de geplande route is opgenomen (item 15). Deze vliegplannen moeten ten minste 24 uur vóór de verwachte vertrektijd (EOBT) worden ingediend bij het Flight Service Center van LVNL via www.homebriefing.nl.
Voor vluchten van A naar A (lokale vluchten binnen de CTR of het circuit), zoals parachutevluchten, local circuit training flights of sleep-zweefvluchten, mag per dag 1 VFR-vliegplan worden ingediend voor meerdere, soortgelijke, vluchten. Voor vluchten van A naar B is voor iedere afzonderlijke vlucht een apart vliegplan verplicht.