Overtredingen in gebruik luchthaven en vertrekprocedures bij Groningen Airport Eelde
In gebruiksjaar 2024-2025 was op Groningen Airport Eelde (GAE) sprake van overtredingen bij vertrekprocedures, tijdens een circuitvlucht en de regels voor de minimale vlieghoogte. De luchtvaartautoriteit van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT-Luchtvaartautoriteit) heeft de betrokken partijen een waarschuwing gegeven.
De luchthaven bleef ook in dit gebruiksjaar ruim binnen de geluidsgrenzen. Dit staat in de handhavingsrapportage Groningen Eelde Airport, die vandaag door demissionair minister Tieman (ministerie van Infrastructuur en Waterstaat) naar de Tweede Kamer is gestuurd.
Toezicht op regionale luchthavens
Voor alle Nederlandse regionale luchthavens zoals Groningen Airport Eelde (GAE) gelden geluidsnormen en regels voor het gebruik van de luchthaven. Daarnaast zijn er voor GAE aanvullende regels voor het gebruik van de vertrekroutes. Deze regels zijn ingesteld zodat er zo min mogelijk over bewoond gebied wordt gevlogen. De ILT-Luchtvaartautoriteit controleert of GAE en de partijen die vluchten uitvoeren op GAE zich aan de geluidsnormen en regels houden. Gebeurt dat niet, dan kan de luchtvaartautoriteit een maatregel, dwangsom of boete opleggen. Na afloop van een gebruiksjaar stelt de ILT-Luchtvaartautoriteit een handhavingsrapportage op met de resultaten van haar toezicht. Deze rapportage gaat over de periode 1 april 2024 tot en met 31 maart 2025.
Overtredingen vertrekprocedures
De ILT-Luchtvaartautoriteit onderzocht 98 vluchten die van de vertrekroutes afweken. Hierbij constateerde de ILT-Luchtvaartautoriteit 2 vluchten waarbij de gezagvoerder zonder geldige reden afweek van de aan hem opgedragen vertrekroute. In beide gevallen was deze afwijking niet naar aanleiding van aanvullende instructies van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) of weersomstandigheden. Hiervoor kregen de luchtvaartmaatschappijen Flexflight en Silver Cloud Air GmbH een waarschuwing.
Gebruik luchthaven
Op de luchthaven waren in totaal 385 vliegtuigbewegingen na 23.00 uur. Deze vluchten voldeden aan de regels. Het ging om vluchten die vallen in de categorie reddingsacties, hulpverlening of medische vluchten waarbij een onmiddellijke start of landing is vereist. Bij parachutevluchten traden geen onrechtmatigheden op. In dit gebruiksjaar zijn 74 van de maximaal 400 toegestane militaire vluchten uitgevoerd. Bij de gecontroleerde militaire les- en oefenvluchten constateerde de ILT-Luchtvaartautoriteit ook geen overtredingen.
Overtreding tijdens circuitvlucht en regels minimale vlieghoogte
Over circuitvluchten (proef-, les- of oefenvluchten) ontving de ILT-Luchtvaartautoriteit 6 klachten. De luchtvaartautoriteit onderzocht of hier in strijd met de Omzettingsregeling en de Wet Luchtvaart was gehandeld. 1 gezagvoerder kreeg een waarschuwing omdat hij op eigen initiatief bij het maken van de circuits vervroegd indraaide zonder een aanvullende instructie van LVNL. Hierdoor vloog hij boven de aaneengesloten bebouwing van de plaats Yde. Daarnaast hield de gezagvoerder onvoldoende rekening met het in het circuitgebied aangegeven te vermijden gebied (area to be avoided), zoals is vastgelegd in de Aeronautical Information Publication (AIP).
De ILT-Luchtvaartautoriteit heeft daarnaast 2 keer handhavend opgetreden voor het overtreden van de minimale vlieghoogte. In Nederland geldt boven de aaneengesloten bebouwing een minimale vlieghoogte van 1000ft (300 meter). Buiten de aaneengesloten bebouwing geldt een minimale vlieghoogte van 500ft (150 meter). De ILT-Luchtvaartautoriteit constateerde dat 2 vluchten onder de minimale vlieghoogte plaatsvonden. De betrokken gezagvoerders zijn hierop aangesproken en nadrukkelijk verzocht zich te houden aan de regels voor de minimale vlieghoogte.