De Raad van State gaf de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) gelijk in een conflict met een binnenvaartrederij. Sinds 2019 kende de rederij meerdere overtredingen van de vaar- en rusttijden. Hierdoor kreeg de rederij boetes en moest een bedrag van 32.500 euro aan dwangsommen betalen.

Volgens de rederij zouden andere regels gelden voor een duwboot zonder bakken dan voor een met bakken. Zij stelden dat bij het koppelen van bakken de vaartijd opnieuw zou beginnen. In één geval was de duwboot meer dan 30 uur aan één stuk in bedrijf.

Waarschuwing en dwangsom

De rechtbank was hier niet mee eens. De schipper had, op aanwijzing van de rederij, bewust regels overtreden. De ILT had eerst gewaarschuwd en daarna boetes en dwangsommen opgelegd. Toch negeerde de rederij deze regels bij latere controles, waardoor de dwangsommen twee keer zijn opgelegd.

Veiligheid boven alles

De zaak belandde uiteindelijk bij de Raad van State. Deze oordeelde dat bij het wisselen van scheepscategorieën de vaartijd niet opnieuw begint. De werkgever is verantwoordelijk voor het naleven van de regels, tenzij er uitzonderlijke omstandigheden zijn, die hier niet aangetoond werden.

Wegens de duur van de procedure van ruim 4,5 jaar krijgt de rederij een tegemoetkoming in de proceskosten en een kleine vergoeding voor immateriële schade.