Op 11 december 2024 werd een schipper zonder vaarbewijs betrapt terwijl hij een schip vol staal bestuurde. Toen het stuur uitviel en Rijkswaterstaat hierover werd geïnformeerd, kwam zijn fraude aan het licht.
Binnen enkele dagen werd de schipper veroordeeld tot 3 weken gevangenisstraf en nog eens 3 weken voorwaardelijk met een proeftijd van 2 jaar. Valsheid in geschrifte was de aanklacht, en de feestdagen brengt hij nu in de gevangenis door.
Na de melding bij Rijkswaterstaat ging de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) met hen aan de slag. Het bleek dat de schipper geen geldig vaarbewijs had en een vals document gebruikte. Dankzij snelle actie van de politie werd hij diezelfde dag nog opgepakt.
Door de Europese richtlijn Beroepskwalificaties (ES-QIN) worden QR-codes op kwalificatiecertificaten gezet. Hiermee kan eenvoudig worden gecheckt of schippers de juiste vergunningen hebben via de European Crew Database. Ook al zijn er nog valse certificaten in omloop, deze maatregelen verhogen de betrouwbaarheid van de controlefuncties.