De rechtbank in Haarlem heeft geoordeeld dat essentiële regels in de Binnenvaartregeling niet helder genoeg zijn over het bemannen van een sleepboot met een hecht samenstel. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) stelt dat deze regels verduidelijking nodig hebben. Als twee schepen verbonden zijn, moeten ze beide de bemanning hebben volgens hun eigen bemanningsnormen.
Bij het gebruik van een sleepboot met een hecht samenstel moeten de bemanningsregels van beide scheepstypen worden gevolgd. Een sleepboot vereist bemanning volgens de sleepbootnorm, en voor een hecht samenstel zoals een duwboot met bakken gelden weer andere specificaties.
Onderbemanning
Bij een controle in januari 2023 ontdekte Rijkswaterstaat dat een sleepboot met een schipper was verbonden aan een hecht samenstel dat alleen een schipper en een stuurman had, terwijl vier bemanningsleden verplicht zijn. ILT legde een boete van € 5.000 op voor deze onderbemanning.
De ondernemer maakte bezwaar, kreeg gelijk van de rechtbank dat er onvoldoende duidelijkheid was in de regels, en de boete werd vernietigd.
Uitspraak
Op 11 november 2024 oordeelde de rechtbank dat de wetgeving onvoldoende duidelijkheid biedt, waardoor de boete werd geschrapt. De rechtbank vond dat de eigenaar niet verantwoordelijk was voor de onderbemanning door de onduidelijke regels.
ILT-inspecteur Thom Bijkersma zegt:
“De uitspraak laat zien dat de regels verduidelijking behoeven. Genoeg bemanning op scheepvaartcombinaties is cruciaal voor veiligheid op het water. Te vaak ontstaan er juist gevaarlijke situaties door te weinig teamleden.”
Laatste nieuws

Uitspraak Hoge Raad over de export van F-35-onderdelen
Vandaag heeft de Hoge Raad geoordeeld dat het Hof niet had mogen oordelen dat de export van F-35-onderdelen vanuit Neder...