De mobiliteit van Nederlanders is een groeiende zorg. Vooral de toegang tot voorzieningen en banen is niet langer voor iedereen vanzelfsprekend. Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) onderzocht hoe deze bereikbaarheid is veranderd van 2012 tot 2022.
Minder openbaar vervoer leidt tot slechtere bereikbaarheid
Het onderzoek toont aan dat minder openbaar vervoer betekent dat mensen moeilijker voorzieningen kunnen bereiken. Vooral s avonds en in het weekend is reizen langer geworden, vooral in landelijke gebieden en stadsranden. De fiets helpt wel iets, maar alleen over korte afstanden. Mensen zonder auto staan hierdoor op achterstand.
Banen zijn ook minder toegankelijk geworden door minder openbaar vervoer, ondanks groeiende werkgelegenheid. Vooral lager opgeleiden vinden het moeilijker werk te bereiken, omdat hun banen vaak op moeilijk bereikbare plaatsen zijn. De auto wordt steeds belangrijker om werk te bereiken.
Bereikbaarheidspolitiek is cruciaal
Keuzes in politiek, zoals minder openbaar vervoer en concentratie van voorzieningen in steden, hebben invloed op bereikbaarheid. Voor betere bereikbaarheid kan de overheid investeren in openbaar vervoer en fietspaden, en gebieden bij steden en ov-knooppunten ontwikkelen. Meer woningen bouwen op deze plekken kan ook helpen, omdat die al goed bereikbaar zijn met het openbaar vervoer en de fiets.