Door het toevoegen van een extra straatje aan bestaande woonkernen kunnen tot 95.000 nieuwe woningen worden gebouwd. Het idee is om op de rand van dorpen en steden nieuwe straten toe te voegen. Dit kan snel gerealiseerd worden, omdat de infrastructuur al aanwezig is. Volgens het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) is dit haalbaar in meer dan tweeduizend locaties in Nederland en kan het zo 10% van de woningnood oplossen.
De berekeningen houden rekening met beperkingen zoals geluidzones van luchthavens en beschermde natuurgebieden. Deze plekken zijn niet geschikt voor uitbreiding. Andere beperkingen zijn milieu- en gezondheidsrisicos, en criteria op het gebied van water en bodem, waardoor op sommige plekken niet gebouwd kan worden.
Het straatje erbij concept kan waardevolle bijdragen leveren aan de woningbouw. De methode maakt het mogelijk om betaalbare huizen te bouwen met weinig kosten. Toch zijn er zorgen over de invloed op het landschap en de prijs van de nieuwe woningen. Sommige mensen vrezen ook dat de landbouwgrond zal worden verminderd en dat wonen aan de randen leidt tot meer autoverkeer.
De discussie over het straatje erbij moet gezien worden binnen bredere themas zoals klimaatverandering, leefbaarheid, en duurzame energie. Deze grotere kwesties vragen ruimte en planning, zegt het PBL. De aanpak is vooral een politieke keuze. Straatje erbij kan samen met andere strategieën zoals stadsverdichting of gebruik van bestaande ruimtes overwogen worden, volgens PBL-onderzoeker Arjan Harbers.