Bij de afhandeling van klachten en meldingen werken Discriminatie.nl, de politie, het Expertise Centrum Aanpak Discriminatie Politie (ECAD-P) en het Openbaar Ministerie nauw met elkaar samen. Elkaars expertise kennen én met elkaar in contact gaan, zijn belangrijke stappen in het bereiken van een betekenisvolle afdoening voor het slachtoffer.
Bijstand verlenen
‘Mensen die zich melden, kunnen altijd rekenen op bijstand’, benadrukt Frederique Janss, directeur van Discriminatie.nl in Noord-Holland Noord en Kennemerland. ‘We nemen elke klacht serieus en proberen die op te lossen. Op basis van de aard van de melding kunnen we mensen op weg helpen met advies, bemiddeling of ondersteunen bij procedures. De jaarlijkse cijfers helpen ons ook om gericht samen op te trekken met onze partners, bijvoorbeeld in het geven van voorlichting en trainingen en het maken van beleid.’
Juiste afdoening
Ook het Expertise Centrum Aanpak Discriminatie van de Politie (ECAD-P) is er speciaal om politie en partners bij een klacht of melding te adviseren over de juiste afdoening. ‘Als een klacht of melding niet-strafrechtelijk kan worden onderzocht, dan kan mediation, een stopgesprek of schadevergoeding soms uitkomst bieden’, zegt Jim Gouwen, hoofd ECAD-P: ‘Soms is dat zelfs effectiever dan een strafrechtelijke aanpak, omdat mensen die discriminatie melden daarmee eerder zijn geholpen. Verder analyseren we de registraties, om een realistischer beeld te krijgen van de omvang van discriminatiezaken in Nederland.’
WebApp Discriminatie
Meer aandacht voor bewustwording, kennisontwikkeling en een goede registratie blijft nodig in de aanpak van discriminatie,’ benadrukt Famke van Spaendonk, Hoofd Operatien van de politie Noord-Holland. ‘Daarom hebben we in Noord-Holland samen met ketenpartners gekeken naar de mogelijkheden om signalering van discriminatie-incidenten door politie te verbeteren, denk aan het kunnen herkennen van een discriminatieaspect bij mishandeling, vernieling, belediging en bedreiging. De hiervoor ontwikkelde WebApp Discriminatie biedt collega’s praktische informatie en tips hoe om te gaan in situaties waarbij discriminatie een rol speelt en beschrijft hoe ketenpartners je kunnen helpen in de strijd tegen discriminatie.’