Het ging in alle gevallen om weggebruikers die meer dan 30 km/uur te hard reden. Zo betrapten de politieagenten afgelopen weekend een bestuurder die 111 km/uur reed op een weg waar maximaal 60 km/uur mag worden gereden. Deze weggebruiker had ‘geluk’. Na correctie bleef een overschrijding van de maximumsnelheid met 47 km/uur over, waardoor deze bestuurder nog net zijn rijbewijs mocht behouden.
Waarom een correctie?
De wet vereist dat een snelheidsovertreding met voldoende zekerheid kan worden bewezen. Maar snelheidsmeetapparatuur kan, net als de snelheidsmeter in een auto, onnauwkeurigheden vertonen. Door een correctie toe te passen wordt rekening gehouden met de maximale foutmarge die dergelijke apparatuur kan hebben. De correctie zorgt er dus voor dat er een betrouwbare snelheid wordt vastgesteld waarop een boete kan worden gebaseerd.
In Nederland geldt een correctie van 3 kilometer per uur bij snelheden onder de 100 km/uur, en 3 procent (of een ondergrens van 4 km/u) bij snelheden boven de 100 km/uur.
Verkeer in het havengebied
In het havengebied rijdt veel en verschillend verkeer. Denk bijvoorbeeld aan werkvoertuigen met een lage constructiesnelheid. Ook is het een populaire plek voor fietsers. Is het snelheidsverschil tussen de diverse weggebruikers groot dan neemt ook de kans op ongelukken toe. De Zeehavenpolitie blijft om die reden streng handhaven op snelheid in het havengebied.