Sinds de start in 2021 is Bluesky in Nederland gegroeid naar ongeveer 350.000 accounts, tegenover 50 miljoen wereldwijd. Hoewel het kanaal enkele voordelen biedt ten opzichte van X, is het aantal gebruikers nog zeer bescheiden, ziet Lola Herb, beleidsadviseur sociale media. ‘Anders dan X heeft Bluesky geen advertenties of ondoorzichtige algoritmes. In plaats van technologie die bepaalt wat jij te zien krijgt, kies je op Bluesky jouw eigen algoritme, de zogenoemde ‘feed generator’. Je bepaalt dus zelf veel meer welke content je ziet.’
Meer interactie
Een groot verschil met X is ook de manier van communiceren, de toon waarop dat gebeurt. Over het algemeen zijn de feeds professioneler, meer open en misschien zelfs vriendelijker, vindt Herb. ‘Als je ziet hoe er op berichten inhoudelijk wordt gereageerd, lijkt bereik minder belangrijk dan interactie.’
Weg van X?
X had in Nederland in januari 2025 2,8 miljoen gebruikers, tegenover 2,3 miljoen in juli en die daling zet door. Dat komt volgens Herb enerzijds door onvrede over het beleid van eigenaar Musk en anderzijds door hoe X wordt gebruikt. Desinformatie en negatief commentaar voeren er de boventoon. Juist daarom verlaten steeds meer organisaties het platform, zoals onlangs NOS en eerder dit jaar de NS, die stelde dat de toon op X is verhard.
In contact staan
De politie gaat vooralsnog niet mee in deze X-odus, laat Herb weten. ‘De politie heeft op X ruim 415 accounts, waarmee we miljoenen Nederlanders direct bereiken. Vooral de wijkteams en wijkagenten spelen een grote rol, door informatie en nieuws lokaal te delen en tips te ontvangen. Verder is het kanaal belangrijk in de landelijke crisiscommunicatie.’
Pilot
X wordt wel kritisch gevolgd, stelt Herb. ‘We kijken voortdurend of het platform past bij hoe we in contact willen staan met Nederland en vice versa, hoe Nederland met ons wil communiceren. Tegelijk kijken we naar Bluesky, waarvoor een pilot loopt met twee politieaccounts. Met dit platform richten we ons vooral op de media, waar we met X heel Nederland willen bereiken.’
Het landelijke account trekt vooralsnog weinig volgers, ziet Herb. ‘Het is voor ons dan ook te vroeg om Bluesky als vast communicatiekanaal te zien. Intussen lopen er lokaal ook pilots met WhatsApp kanaal. Daar zien we wel een forse groei…’
