Er is geld van uw rekening gepind

"Er is geld van uw rekening gepind", laat een zogenaamde bankhelpdeskmedewerker telefonisch weten. De eigenaar van de bankpas laat op zijn beurt weten niet gepind te hebben. Aanvullend komt informatie binnen dat er een bedrag van de creditcard van de man is afgehaald. Gelukkig zijn beide betalingen tegengehouden door de nepbank. Nu is het van belang dat de bankpassen van meneer en zijn partner uitgelezen en versnipperd worden. De man vertrouwt het verhaal niet en waarschuwt de politie. Ondertussen is een koerier van de zogenaamde bank onderweg om de passen op te halen.

 

Aanhoudingen

Deze koerier wordt, dankzij de scherpzinnigheid van de man, voor de deur aangehouden. In de omgeving treffen de agenten ook nog twee handlangers van de nepbank. Een 18-jarige man uit Amsterdam, een 18-jarige man uit Diemen en een 17-jarige vrouw uit Amsterdam zijn aangehouden.

 

Wat kunt u zelf doen?
Twijfelt u of u een oplichter aan de telefoon hebt? Ook bij lichte twijfel: verbreek de verbinding direct. Zoek zelf het juiste telefoonnummer van de bank, de politie of overheidsinstantie. Bel en vraag of het klopt wat u is verteld en wat u werd gevraagd te doen. U kunt ook altijd uw bankkantoor of het politiebureau bezoeken en uw ervaring delen. Dit is de enige manier om zeker te weten dat u daadwerkelijk de juiste persoon of instantie spreekt.

Toch slachtoffer van telefonische oplichting?
Als u toch slachtoffer geworden bent van telefonische oplichting, schaam u dan niet. U bent echt niet de enige die dit overkomt. Neem daarom altijd direct contact op met uw bank om uw rekening te laten blokkeren. En doe altijd aangifte bij de politie. Dat kan telefonisch, persoonlijk op het bureau of in veel gevallen ook online. Deel daarnaast uw verhaal met vrienden en kennissen. Zo helpt u voorkomen dat er nieuwe slachtoffers worden gemaakt.

 

2025264273