Gepubliceerd op: 6 december 2024, 10.14 uur

Zaterdag 7 december 2024 wordt de Blankenburgverbinding geopend. Naast de bouw vereist het opstarten van een nieuwe snelweg veel voorbereidingen, zoals het trainen van verkeersleiders en integratie in navigatiesystemen. We doen er alles aan om de veiligheid en het goede verloop te garanderen.

Bij de openstelling van een nieuw stuk snelweg, zoals de Blankenburgverbinding (A24), komt veel kijken. Het gaat verder dan alleen de aanleg. Deze snelweg heeft drie rijstroken, een landtunnel (de Hollandtunnel), een watertunnel (de Maasdeltatunnel) en aansluitingen op de A20 en de A15. Ook de A20 tot aan het Kethelplein is verbreed. Nu, na zes jaar bouwen, dragen we de weg over aan de verkeerscentrale Rhoon en Rijkswaterstaat.

Omgevingsmanager Jörgen van der Meer zegt: ‘De openstelling is altijd spannend. Alle tests zijn uitgevoerd, maar het blijft een belangrijke mijlpaal na jaren hard werken.’

Laatste voorbereidingen

In de laatste fase moet nog veel gebeuren. Van der Meer: ‘Vergunningen verstrekken kan pas als alles getoetst is. Ook de nieuwe wegen moeten in navigatiesystemen worden opgenomen, waarvoor gegevens worden aangeleverd bij het Nationaal Wegenbestand. Dit lijkt klein maar is essentieel.’

Gereed voor gebruik

De verkeerscentrale Rhoon is voorbereid. Adviseur Adger Timmer, trainer voor wegverkeersleiders, zegt: ‘Tunnels werken 95% hetzelfde. Het verschil zit in details waarvoor onze verkeersleiders uitgebreide trainingen volgen.

‘We begonnen 1,5 jaar geleden met e-learning en virtuele simulaties. Nu, met de tunnel bijna klaar, volgen praktijktrainingen en noodsituatie-oefeningen.

‘Dit zorgt ervoor dat iedereen weet wat te doen in het geval van een calamiteit.’

Route instructies

Het verkeerspersoneel en de hulpdiensten hebben gedetailleerde instructies ontvangen. Deze instructies helpen hen bij calamiteiten snel ter plaatse te zijn.

Virtueel inzicht

De projectgroep betrok de verkeerscentrale vroegtijdig bij de planning. Timmer: ‘Vanaf 2018 adviseerde ik over cameras of borden. De virtuele trainingen hielpen bij beslissingen over de daadwerkelijke inrichting van de tunnel. Dit maakt het zichtbaar en nu kunnen we het eindresultaat bekijken!’

Eindelijk verkeer op de weg

Van der Meer en Timmer zijn blij dat autos de weg straks gebruiken. Timmer nuchter: ‘Voor de verkeerscentrale is dit een van de vele nieuwe tunnels in korte tijd. In drie jaar hebben we hier vier nieuwe tunnels. Dat is bijzonder in Nederland waar normaal slechts één tunnel per tien jaar bijkomt.

Sommige delen van de weg zijn steiler dan gebruikelijk. Toezicht op het gedrag van weggebruikers is daarom belangrijk. Indien nodig volgen er aanpassingen in de verkeersmaatregelen. Een snel interventieteam staat paraat voor verbeteringen.

Nieuwe tunnels zijn niet vanzelfsprekend, maar de Blankenburgverbinding betekent vooruitgang voor ons verkeerssysteem.’

Nazorg en monitoring

Van der Meer: ‘Ons team blijft de weggebruikers monitoren. Als iets niet loopt zoals verwacht, passen we het snel aan. Een speciaal team, dat bij de bouw betrokken was, staat paraat ons te helpen.

‘Het doel is om de Blankenburgverbinding met de hoogste kwaliteit op te leveren!’

Belangrijk om te weten

Rijders op de A24 betalen tol. Dit was nodig om de aanleg te financieren. Alternatieve tolvrije routes zijn beschikbaar.

Meer informatie over tol kunt u vinden op de website van E-tol . Daar kunt u ook uw tol betalen.