Gepubliceerd op: 20 augustus 2025, 11.59 uur

Rijkswaterstaat en bouwcombinatie De Groene Boog werken al sinds 2019 aan de A16 Rotterdam, een 11 km lange snelweg die de A13 bij Rotterdam The Hague Airport en de A16 bij knooppunt Terbregseplein met elkaar verbindt. Dat bouwen gebeurde dicht bij de stad, in een drukke omgeving. En dat was best spannend.

Juist daarom kozen we voor slimme, innovatieve bouwmethodes. Want overlast is niet altijd te voorkomen, maar zo kunnen we de overlast voor omwonenden en weggebruikers wél flink te beperken.

Tijdelijke weg

Een mooi voorbeeld? We legden een tijdelijke weg naast de toekomstige snelweg aan. Hierover konden vrachtwagens en ander bouwverkeer materieel en materialen aan- en afvoeren, zodat ze bijna niet over de gewone wegen hoefden te rijden. Dat scheelde een hoop drukte in de wijk: tot wel 80 ritten per uur. Maar we deden meer…

Wegdek lanceren bij Terbregseplein

Bij het knooppunt Terbregseplein stond ons een ingewikkelde klus te wachten. Hier moesten we de A16 Rotterdam over de bestaande A20 heen bouwen. Terwijl het Terbregseplein 1 van de drukste knooppunten van Nederland is: dagelijks rijden er maar liefst 240.000 voertuigen overheen.

Om te zorgen dat het verkeer gewoon door kon blijven rijden, werkten wij met een bijzondere bouwmethode: de Incremental Launching Method. Bij deze methode wordt een compleet brugdek stukje bij beetje vanaf 1 kant naar de overkant geschoven, over het verkeer heen. Een beproefde methode voor wegenbouwers in bergachtige gebieden, maar in een stedelijke omgeving was dit nog nooit vertoond.

Het lanceren van het wegdek ging heel langzaam, van noord naar zuid, met ongeveer 2,5 m per uur. Hartstikke veilig, maar voor het verkeer dat er onderdoor reed, moet het soms best een bijzonder gezicht zijn geweest!

In onderstaande video zie je hoe de fly-over langzaam maar zeker tot stand kwam.

00:00
02:35

1 tunnel, 2 delen

Ook voor de aanleg van de Rottemerentunnel kozen we een aanpak met minder hinder. We bouwden de tunnel in 2 delen, onder de rivier de Rotte door. Daardoor kon de Rotte steeds voor de helft open blijven.

Hoe ging dat precies in zijn werk? We begonnen met het plaatsen van damwanden om de bouwkuipen te maken. Daarna konden we echt aan de slag. We werkten eerst aan de ene kant van de Rotte. We brachten funderingspalen aan in het water.

Vervolgens plaatsten we in het midden van de rivier nog een damwand. Zo bouwden we het eerste deel van de tunnel. Daarna verplaatsten we alles naar de andere kant en werkten we daar verder aan de tunnel. En het mooie was: boten, kano’s en sloepen konden er dus altijd langs, linksom of rechtsom.

Viaduct Hoofdweg: slim plannen en combineren

Op de A16, vlak voor knooppunt Terbregseplein waar de nieuwe snelweg A16 Rotterdam aansluit op de bestaande A16, rijdt het verkeer over een viaduct. Dit viaduct was aan het einde van zijn levensduur en moest vervangen worden. 

Maar, dat was makkelijker gezegd dan gedaan. Want hoe pak je zoiets aan op een plek waar bijna geen ruimte is voor een bouwterrein? En waar dagelijks tienduizenden auto’s rijden, niet alleen op de A16, maar ook in de omliggende Rotterdamse wijken? Daarom deden we de vervanging stap voor stap.

We zorgden voor tijdelijke wegverleggingen van de A16, zodat het verkeer grotendeels kon blijven doorrijden en de A16 maar een paar weekenden dicht hoefde. En wat dacht je van slim plannen en combineren? Tijdens het Hemelvaartweekend van 2024, toen we toch al bezig waren met dit viaduct, hebben we een heel nieuwe oprit op zijn plek gekregen.

In totaal hebben we ruim 2 jaar aan het nieuwe viaduct over de Hoofdweg gewerkt. Met succes: met dit bouwwerk kunnen we straks weer jaren vooruit!