De A27 tussen Houten en Hooipolder wordt over een lengte van 47 km verbreed en vernieuwd. Het project heeft te maken met veel hogere kosten dan verwacht.
Oorzaken hiervan zijn prijsstijgingen, huidige marktspanning, een te lage initiële raming en voortschrijdende inzichten (onder andere de grote complexiteit en slechtere staat van het areaal). In de voorjaarsnota is aanvullend budget vrijgemaakt waardoor het project met urgentie kan worden vervolgd.
Het project wordt daarom gefaseerd uitgevoerd. Te beginnen met de meest dringende projectonderdelen. Minder urgente projectonderdelen worden later gerealiseerd.
Werkzaamheden in uitvoering
De werkzaamheden voor de uitbreiding van knooppunt Hooipolder en de aansluiting bedrijventerrein Groote Haar bij Gorinchem zijn volop in uitvoering. Hier gaan we onverminderd mee door. Zo wordt in de zomer van 2025 de onderdoorgang bij knooppunt Hooipolder onder de A27 ingeschoven.
Werkzaamheden korte termijn
Werkzaamheden die vanuit technisch oogpunt onvermijdelijk zijn, krijgen hoogste prioriteit: de vervanging van de Merwedebrug en de Hagesteinsebrug, die beiden richting einde levensduur gaan.
Prioritering van overige projectonderdelen vindt plaats op basis van hun bijdrage aan de doorstroming en het oplossen van flessenhalzen. Dit betekent dat de wegverbreding tussen Everdingen en Gorinchem op korte termijn is gepland en dat de aanleg van de 2e Merwedebrug start nadat de huidige Merwedebrug vervangen is. De realisatie van de Merwedebruggen en de Hagesteinsebruggen zal enkele jaren langer duren dan verwacht.
Werkzaamheden langere termijn
De Houtensebrug en de Keizersveerbruggen verkeren nog in prima staat. Daarom komen deze projectonderdelen later aan bod. Alles blijft gericht op het bereiken van het einddoel; het uitvoeren van het hele tracébesluit en verbetering van de bereikbaarheid op deze belangrijke Noord-Zuidverbinding.
Verbetering A27 Houten - Hooipolder
Op de A27 tussen knooppunt Hooipolder en Houten staan dagelijks lange files. Daarom verbreden en vernieuwen we de A27 de komende jaren over een lengte van 47 km. Ook worden 4 grote bruggen aangepakt, spitsstroken aangelegd en ongeveer 60 viaducten en duikers voor watergangen aangepast. Zo rijdt het verkeer in de toekomst beter door en verbetert de leefbaarheid door minder files en sluipverkeer in de regio.