Vandaag, 21 november 2024, heeft Minister Madlener van Infrastructuur en Waterstaat de jaarlijkse rapportage ‘Staat van de Infrastructuur’ aangeboden aan de Tweede Kamer. Hierin beschrijft Rijkswaterstaat de technische staat van de Nederlandse infrastructuur in 2023.
De rapportage behandelt drie netwerken: het hoofdwegennet, het hoofdvaarwegennet en het hoofdwatersysteem. De uitdagingen voor het onderhoud van onze infrastructuur blijven groot en worden zelfs groter. Hier enkele hoogtepunten uit het rapport.
Uitvoeren, Vereenvoudigen en Samenwerken
Veel bruggen, tunnels en viaducten uit de jaren 50 en 60 zijn toe aan renovatie. Er zijn meer storingen en onvoorziene werkzaamheden. Daarom moet Rijkswaterstaat sneller handelen. De focus ligt op meer projecten uitvoeren, processen vereenvoudigen en beter samenwerken met marktpartijen en burgers.
Het oordeel over het hoofdwegennet
Rijkswaterstaat vindt de veiligheid van de wegen ‘gemiddeld’, net als vorig jaar. Door uitgesteld onderhoud en meer vrachtverkeer blijven er maatregelen nodig.
Het oordeel over het hoofdvaarwegennet
De veiligheid van kunstwerken zoals sluizen en bruggen is ook ‘gemiddeld’. Grotere schepen en uitgesteld onderhoud vergroten de kans op problemen.
Het oordeel over het hoofdwatersysteem
De veiligheid van stormvloedkeringen is nu ‘goed’, maar er is een groot gebrek aan onderhoud. Er is een verdubbeling van het onderhoudsbudget nodig tot 2032.
Meer werkzaamheden, meer hinder
De komende jaren zullen er meer werkzaamheden plaatsvinden verspreid over heel Nederland, met overlast als gevolg. Dit is noodzakelijk om ervoor te zorgen dat de infrastructuur veilig en betrouwbaar blijft.
Meer gedetailleerde informatie vind je in de volledige rapportage op de Rijksoverheid website.