Gepubliceerd op: 8 december 2025, 14.54 uur
Onze wegen, vaarwegen, bruggen, sluizen en waterkeringen vormen de ruggengraat van onze samenleving en economie. Maar die ruggengraat staat onder druk. Dat blijkt uit de op 8 december 2025 gepubliceerde rapportage Staat van de Infrastructuur van Rijkswaterstaat.
Staat van de Infrastructuur
De rapportage biedt inzicht in de technische staat van het hoofdwegennet, het hoofdvaarwegennet en het hoofdwatersysteem over 2024 aan de hand van vijf criteria: veiligheid, levensduur, betrouwbaarheid, beschikbaarheid en technische conditie.
De rapportage laat zien dat het Rijkswaterstaat in 2024 gelukt is om de infrastructuurnetwerken ‘gemiddeld’ tot ‘goed’ te laten presteren. Uit de rapportage blijkt ook dat de infrastructuur van Rijkswaterstaat steeds meer onder druk komt te staan. Een steeds groter deel van de infrastructuur nadert de verwachte levensduur of heeft deze al overschreden. Ook loopt het uitgesteld onderhoud op.
Zorgen over veiligheid en betrouwbaarheid
Onze infrastructuur zorgt niet alleen voor bereikbaarheid, maar ook voor veiligheid: droge voeten dankzij dijken en Deltawerken. Deze veiligheid is echter geen vanzelfsprekendheid. Inspecties laten zien dat schades en slijtage steeds vaker voorkomen. Het wordt daardoor moeilijker om alles in goede staat en veilig te houden. Zonder extra investeringen dreigen dure noodmaatregelen en meer hinder voor weg- en vaarweggebruikers.
Er moeten nu forse investeringen komen
Directeur-generaal van Rijkswaterstaat Martin Wijnen: ‘De Nederlandse infrastructuur is echt de ruggengraat van onze samenleving en economie. Deze bereikt een kritieke grens. Er moeten nu forse investeringen komen willen we onze infrastructuur op orde en veilig houden. Als dit niet gebeurt, gaan mensen echt vaker op weg naar werk stil staan voor kapotte bruggen of afgesloten snelwegen.’
De rek is eruit
Rijkswaterstaat en ProRail presenteren gelijktijdig hun rapportages: Staat van de Infrastructuur en Staat van het Spoor. Beide organisaties geven dezelfde boodschap: de rek is eruit. De Algemene Rekenkamer berekende dat de onderhoudsachterstand alleen voor Rijkswaterstaat inmiddels €34,5 miljard bedraagt. Voor ProRail is dat €20 miljard. Extra financiering is dringend nodig om onze infrastructuur toekomstbestendig te maken.
Meer informatie rapportages Staat van de Infrastructuur
Lees de Rapportages Staat van de Infrastructuur Rijkswaterstaat en ProRail 2024 voor meer informatie.




