Gepubliceerd op: 5 december 2025, 14.48 uur

Sinds 1 december 2025 zetten Vlaanderen en Nederland een belangrijke stap in de modernisering van de verkeersbegeleiding op het Kanaal Gent–Terneuzen. Met de invoering van Vessel Traffic Services (VTS) wordt de begeleiding verder ontwikkeld naar een internationaal gestandaardiseerd systeem dat past bij de groeiende drukte, de nieuwste technologie en de toekomstige uitdagingen op de vaarweg.

Sluis bij Kanaal Gent-Terneuzen

Doorontwikkeling

Het gaat niet om een vervanging van iets dat niet goed genoeg was, maar om een doorontwikkeling van een bestaande professionele werkwijze naar een aanpak die aansluit bij de toegenomen complexiteit van het scheepvaartverkeer.

Het Kanaal Gent–Terneuzen is een van de belangrijkste routes waar zee- en binnenschepen intensief samenkomen. Een route, naar de havendokken van Nort Sea port op het kanaal van Gent naar Terneuzen gecombineerd met een doorgaande route richting Frankrijk voor de binnenvaart met drie beweegbare bruggen. Met de opening van de Nieuwe Zeesluis en de ontwikkeling van de Seine-Scheldeverbinding zal de verkeersdrukte de komende jaren verder stijgen.

'Die groei vraagt om een modernere, internationaal gestandaardiseerde aanpak van verkeersbegeleiding,’ zegt Ronald Nomes hoofdingenieur-directeur (HID) van Rijkswaterstaat West-Nederland Zuid en Permanent Commissaris namens Nederland (verantwoordelijk voor toezicht op de gezamenlijke scheepvaartafspraken). ‘Met VTS maken we de vaart voorspelbaarder en nog veiliger voor alle gebruikers.’

Wat verandert er?

De huidige verkeersbegeleiding is altijd veilig en professioneel uitgevoerd. Schepen vroegen zelf informatie op wanneer dat nodig was, bijvoorbeeld over tegenliggers, verkeerssituaties of planning. De verkeersleiding gaf die informatie wanneer erom werd gevraagd of wanneer er direct risico dreigde.

Radar en communicatie werden gebruikt op het Kanaal van Gent naar Terneuzen, maar nog niet op de gestructureerde manier zoals die bij VTS hoort. Deze werkwijze was jarenlang passend en effectief voor de drukte en techniek van toen.

Proactief en internationaal gestandaardiseerd

Met VTS verandert de verkeersbegeleiding in een formeler en proactief systeem. Nederlandse en Vlaamse Verkeersleiders volgen het scheepvaartverkeer voortaan continu via een actueel radarbeeld en nemen zelf proactief het initiatief om informatie en advies te geven, zonder dat schepen dat eerst hoeven op te vragen.

Dankzij nieuwe radartorens, camera’s, sensoren en moderne systemen beschikken verkeersleiders over een veel completer en actueler verkeersbeeld. Daardoor kunnen zij eerder risico’s signaleren, beter anticiperen op drukkere momenten en uniform en op tijd informatie geven aan alle schepen.

‘VTS ondersteunt de vaarweggebruikers door proactieve handelen door de Verkeersleiders met voldoende technische middelen om de veiligheid te bewaken.’ Zegt Nathalie Balcaen van het Agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust en Vlaams Permanent Commissaris. ‘Nu het verkeer drukker en complexer wordt, helpt deze proactieve werkwijze om risico’s eerder te herkennen en te voorkomen.’

Investeringen in mens en techniek

Om de vernieuwde werkwijze mogelijk te maken, investeren Vlaanderen en Nederland in opleiding en infrastructuur. Verkeersleiders worden opgeleid volgens internationale VTS-standaarden, nieuwe radartorens, camera’s en sensoren zijn geplaatst en verouderde systemen worden vernieuwd. Hiermee wordt de verkeersbegeleiding toekomstbestendig gemaakt.

Nieuwe VHF-kanalen vanaf 1 december 2025 (09.00 uur)

Na de invoering van VTS is het kanaal verdeeld in twee blokgebieden:

1. Verkeerscentrale Zelzate

  • VHF 61, roepnaam VTS Gent
  • Gebied: vanaf Tweekwart richting Gent

2. Verkeerscentrale Terneuzen

  • VHF 11, roepnaam VTS Terneuzen
  • Gebied: van Tweekwart tot de Noordzeesluizen in Terneuzen

De havencommunicatie van North Sea Port verloopt via VHF 5.

Meer informatie verkeersbegeleiding Kanaal Gent-Terneuzen

Meer operationele informatie staat in de VHF-procedures en BASS op de website van VTS Scheldt . Heeft u vragen of opmerkingen over deze werkzaamheden, neem dan contact met ons op.