Gepubliceerd op: 8 december 2025, 15.41 uur

Vrijdag 5 december 2025 zijn de sluisdeuren aan het bovenhoofd van sluis Schijndel drooggezet. Op deze manier kon met een 3D scan een nauwkeurig beeld worden gemaakt van de zichtbare schade.

Om de deuren droog te kunnen zetten zijn er schotten voorgeplaatst. Dit gebeurde met een grote kraan, die op een speciaal daarvoor geprepareerde plek vlak bij de sluis is geplaatst. Aan de kraan heeft ook een werkbak gehangen zodat medewerkers vanuit de bak een goed beeld konden krijgen van het bovenhoofd van de sluis.

Scheuren in consoles

Naast een scan om de schade in beeld te brengen, hebben we ook verschillende onderdelen besteld die sowieso vervangen moeten worden. Bijvoorbeeld consoles waarop de aandrijfmotoren van de sluisdeuren staan. De klap van de aanvaring zorgde ervoor dat er scheuren in de consoles zijn gekomen. We verwachten dat deze onderdelen vandaag in Schijndel arriveren.

Verder onderzoeken we onder meer nog een kapotte motor (van de in totaal vier motoren) die de schuiven in de deuren aanstuurt en inspecteren we de tandwielkasten.

Verschil tussen kritieke en niet-kritieke schade

We maken bij het herstel verschil in kritieke en niet-kritieke onderdelen. De niet-kritieke onderdelen hoeven niet per se hersteld te zijn om de sluis weer in werking te stellen. Denk bijvoorbeeld aan de schade aan de leuning of het bordes.

Als we dit kunnen oppakken binnen de tijd die nodig is voor het kritieke herstel, doen we dat. Maar het doel is om de sluis weer zo snel mogelijk veilig in werking te hebben.