De oostelijke hef, die al draait op de nieuwe systemen, is tussen begin september en half oktober 2025 al ruim zevenhonderd keer omhoog en weer omlaag gegaan. In minder dan één procent van de gevallen, zes keer in totaal, leidde dat tot een storing waar het weg- en scheepvaartverkeer last van had.
‘Die storingen stonden alleemaal los van elkaar en kwamen enerzijds doordat we nog aan het werk zijn in de brug,’ vertelt Arjan Labee, technisch manager bij Rijkswaterstaat. ‘Daarbij loop je altijd het risico dat er bijvoorbeeld per ongeluk een verkeerd draadje wordt uitgetrokken.’
‘Anderzijds werden deze veroorzaakt door kinderziektes, zoals een afsluitboom die niet openging of camerabeelden die ineens wegvielen.’
Zo snel mogelijk oplossen
De verwachting is dat het aantal storingen na afronding van de renovatie afneemt. ‘Maar de kans erop blijft altijd aanwezig, daar is helaas niets aan te doen.’ Begin oktober 2025 is een speciale opleidingssessie voor monteurs op de brug gehouden, zodat zij goed op de hoogte zijn van de nieuwe installaties.
‘Zo zorgen wij ervoor dat bij een storing deze zo snel mogelijk verholpen kan worden. Want hoe eerder de brug weer beschikbaar is, hoe minder hinder voor het weg- en scheepvaartverkeer.’