Gepubliceerd op: 28 november 2024, 13.02 uur
Rijkswaterstaat en de VolkerWessels-werkmaatschappijen hebben een contract gesloten voor de vervanging van de Kaagbrug en viaducten aan de A44. Dit project begint eind 2025 of begin 2026 en zorgt ervoor dat de A44 veilig blijft en goed bereikbaar is. De A44 is al meer dan 80 jaar cruciaal voor het verbinden van regios in Noord- en Zuid-Holland en heeft last van steeds zwaarder verkeer.
In 2026 vervangen we ook het Spoorwegviaduct bij Sassenheim. Deze operatie omvat niet alleen vernieuwing, maar ook verbreding en toevoeging van vluchtstroken.
Het project heeft twee contracten, waarvan de eerste nu is vastgelegd voor een bedrag van 170 miljoen euro. Volgens Martin Wijnen van Rijkswaterstaat is dit project een goed voorbeeld van rationele keuzes maken voor efficiënte uitvoering en juiste risicodeling, met oog voor marktsignalen.
Duurzame ambities
Het project legt de nadruk op duurzaamheid. De aangeboden plannen van Van Hattum en Blankevoort en KWS scoorden hoog op milieuvriendelijkheid, zoals het hergebruiken van oude materialen van de A9 voor de Kaagbrug. Dick Stoop van VolkerWessels Infrastructuur is trots op hun bijdrage aan toekomstige bereikbaarheid en infrastructuur.
Technische uitdagingen
De bouw kent uitdagingen zoals beperkte ruimte. Er worden tijdelijke wegen aangelegd zodat het verkeer doorgang vindt tijdens de werkzaamheden. Ook blijven de nabijgelegen spoorlijnen en fietspaden zoveel mogelijk bruikbaar.
Blijf op de hoogte
Voor updates bezoekt u de Project A44-website en meldt u zich aan voor de nieuwsbrief. Heeft u vragen, neem contact op met ons.