Gepubliceerd op: 22 augustus 2025, 11.09 uur

Voor de realisatie van project Wilhelminakanaal Sluis II in Tilburg heeft zich een aannemerscombinatie gemeld via TenderNed. Rijkswaterstaat is blij dat met de start van de dialoogfase de vervolgstap gezet gaat worden.

Het is de bedoeling om het contract voor het project in het 2e kwartaal van 2026 te gunnen, zodat het kanaal nog voor 2030 geschikt is voor grotere klasse IV-schepen met een diepgang van 2,80 m.

Rijkswaterstaat is samen met de gemeente Tilburg en de provincie Noord-Brabant initiatiefnemer voor de sloop en nieuwbouw van Sluis II in Tilburg. Deze 3 partijen dragen allen bij aan de financiering van dit project, dat onderdeel is van de opwaardering van het Wilhelminakanaal. In de huidige situatie is het kanaal vanaf de instroom van de Donge richting Tilburg niet bevaarbaar voor schepen van klasse IV.

Eerder in 2025 is een uitgebreide marktconsultatie geweest. De aanbesteding begon op 17 juni, met de publicatie van het contract op TenderNed. Marktpartijen met interesse in uitvoering van het contract konden zich tot uiterlijk 18 juli melden. Inmiddels is dus bekend dat 1 gegadigde dit heeft gedaan, waardoor het mogelijk is om de volgende stap naar de dialoogfase te zetten

Dialoogfase

De komende maanden staat in het teken van de dialoogfase. Dat betekent dat we met de aannemerscombinatie verkennen welke oplossingen het beste passen bij de vraag. Deze fase bestaat uit een algemene inlichtingenbijeenkomst, gesprekken met de aannemerscombinatie en een schriftelijke vragenronde. Na afloop is het aan de gegadigde om een passende en definitieve inschrijving in te dienen voor de realisatie van het project Wilhelminakanaal Sluis II.

Inschrijving, beoordeling en gunning

De inschrijving moet in het 1e kwartaal 2026 binnen zijn. Beoordeelt Rijkwaterstaat de inschrijving positief, dan vindt in het 2e kwartaal de gunning plaats. Na het tekenen van het contract is de aanbestedingsprocedure afgerond.

Daarna is even geduld nodig. Buiten is dan nog niet direct iets te zien, maar achter de schermen begint de engineeringsfase. Daarin werken we gestaag aan de voorbereidingen. De daadwerkelijke bouw begint naar verwachting in de 1e 3 maanden van 2028. We proberen hinder zoveel mogelijk te voorkomen, maar stremming van het Wilhelminakanaal is onvermijdelijk tijdens de sloop en nieuwbouw. Deze stremmingsperiode duurt maximaal 18 maanden.

Toekomstbestendige sluis

Het doel is dat nog voor 2030 de 1e schepen met een grotere lading door de sluis kunnen varen. Een toekomstbestendige sluis geeft niet alleen knooppunt Tilburg een economische impuls, maar zorgt er ook voor dat de drukte op de wegen vermindert en de CO₂-uitstoot afneemt.