Eind september 2025 startte Rijkswaterstaat met het groot onderhoud aan sluis Bosscherveld. Zoals toen aangekondigd, zorgt aannemerscombinatie Mourik-Swarco onder meer dat de deuren en aandrijving een grondige onderhoudsbeurt krijgen. We namen een kijkje achter de schermen om te zien hoe het werk verloopt.
Op de boot naar Sliedrecht
In oktober 2025 werd de eerste hefdeur uitgehesen. Dit is waarschijnlijk voor het eerst sinds de sluis in 1930 in gebruik genomen werd. Het gevaarte van maar liefst 75.000 kg aan geklonken staal werd met een kraan op een schip getild.
Dit schip bracht de deur vervolgens naar Sliedrecht, waar het aan een grondige inspectie werd onderworpen en inmiddels hersteld wordt. Voor het herstellen wordt de deur eerst gestraald: de oude laag verf en al het vuil worden verwijderd. Daarna wordt de deur gerepareerd en versterkt, en opnieuw geconserveerd (geschilderd).
Als deze deur weer is teruggeplaatst, kan de andere deur worden uitgehesen. Eén deur blijft zo de functie van waterkering houden.
Onderhoud hoognodig
Het was bekend dat de deuren niet in goede staat verkeerden. Een eerste blik op de uitgehesen deur maakte echter duidelijk dat er meer schade is dan we vermoedden. Door het water en aanvaringen in al die jaren zijn er scheuren in het staal ontstaan. Hoognodig dus dat beide deuren een flinke opknapbeurt krijgen om er weer jaren tegen te kunnen.
Verdere werkzaamheden
Tot eind juni 2026 ondergaat sluis Bosscherveld de nodige renovaties en vervangingen. Naast het opknappen van de twee hefdeuren, vervangen we het machinewerk, de kettingen en de ballastkisten volledig. De monumentale sluis krijgt een nieuw soort kettingen, die onderhoudsarm zijn.
Communicatie over verloop van het onderhoud
Tot en met het einde van de werkzaamheden zullen we regelmatig updates over de werkzaamheden en de planning geven via de reguliere communicatiekanalen.
Meer informatie werkzaamheden sluis Bosscherveld
Rijkswaterstaat Zuid-Nederland werkt continu aan het beheren en onderhouden van de Maas en de kanalen in Noord-Brabant. Dit doen we om de vaarwegen vlot en veilig bevaarbaar te houden voor de scheepvaart.
Veel bruggen, tunnels, sluizen en viaducten zijn gebouwd in de vorige eeuw en moeten daarom onderhouden worden. Intensieve belasting en zwaar(der) verkeer kunnen soms voor storingen in systemen zorgen en vragen om renovatie en vervanging van een groot aantal van deze objecten. Kijk voor meer informatie op de pagina Onderhoud Maas en kanalen Noord-Brabant en Limburg.
Heeft u vragen of opmerkingen over deze werkzaamheden, neem dan contact met ons op.




