Ondernemers kunnen vanaf 4 november 2025 subsidie aanvragen om te besparen op kilometers gereden met vrachtwagens. Het gaat om de subsidieregeling samenwerking in de logistieke keten (SiLK). De RVO voert deze uit. Met de subsidie krijgen bedrijven een kans om samen te werken en de efficiëntie te verbeteren. Dit vermindert het aantal gereden kilometers en bespaart kosten en CO2.

Voor vervoerssector in hele keten

Een samenwerkingsverband met minstens 3 ondernemingen mag een aanvraag doen. Een van de bedrijven moet actief zijn in de logistieke sector, zoals een transportbedrijf, een verlader en/of een vervoerder met een eigen wagenpark. Ook een bedrijf dat bijvoorbeeld een transportbedrijf inzet om hun goederen te vervoeren, kan deelnemen. Het resultaat van de samenwerking moet zijn dat het aantal lege of onnodige kilometers blijvend vermindert. 

Afstanden verkleinen en ladingen bundelen

Deelnemende partijen in het samenwerkingsverband mogen zelf kiezen welke activiteit zij hiervoor organiseren en uitvoeren. Een paar voorbeelden zijn:

  • Samenwerken in planning, materieel of distributie.
  • Lege en dubbele ritten vermijden door transportplanningen te coördineren.
  • Route en netwerk optimaliseren.
  • Afstanden verkleinen door distributie en/of overslaglocatie te veranderen.  

Waarom SiLK?

De regeling kwam tot stand in nauw overleg met partijen in de logistieke sector: TLN, Evofenedex en VERN. Deze organisaties willen met SiLK een bijdrage leveren aan CO2-reductie en emissievrij rijden in 2030. Het terugdringen van gereden kilometers in de logistieke sector is daarnaast ook belangrijk omdat de sector vanaf medio 2026 te maken krijgt met de Vrachtwagenheffing (VWH). 

Efficiënter vervoer en de VWH

Het is de verwachting dat de vrachtwagenheffing (VWH) in Nederland medio 2026 start. Net als in de landen om ons heen betalen eigenaren van vrachtwagens dan een bedrag per gereden kilometer, op de snelwegen en een aantal provinciale en lokale wegen.  

Emissievrije vrachtwagens krijgen een flinke korting op het tarief. De VWH geldt voor binnen- en buitenlandse eigenaren van vrachtwagens van meer dan 3,5 ton. Dit zijn voertuigen van type N2 en N3. Over niet-gereden kilometers betalen bedrijven geen vrachtwagenheffing.

Een deel van de inkomsten van de vrachtwagenheffing gaat naar subsidies en maatregelen die vervoer van de transportsector verduurzaamt en efficiënter maakt. SiLK is één van deze maatregelen. 

In opdracht van:
  • Ministerie van Klimaat en Groene Groei
In samenwerking met:
  • Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat