In de SGH-route krijgen ouders de gelegenheid om op hun eigen tempo hun verhaal te vertellen aan een getrainde luisterend oor. Op basis hiervan stellen schadeanalisten een schadestaat op met behulp van vastgestelde bedragen. Indien gewenst, wordt de route afgesloten met een overeenkomst tussen de ouder en de Staat. Uit de pilot is gebleken dat deze aanpak resulteert in hoge tevredenheid bij ouders. Naar schatting zullen tussen de 9.000 en 20.000 ouders van deze route gebruik gaan maken.
Staatssecretaris Nora Achahbar (Toeslagen en Douane) zegt: “Ouders die getroffen zijn door de toeslagenaffaire verdienen een zo volledig mogelijk herstel, zowel emotioneel als financieel. De SGH-route kan hier aanzienlijk aan bijdragen. Het is een aanpak die ouders daadwerkelijk ondersteunt bij hun verwerking. Het proces verloopt sneller en ouders zijn tevreden. Het vorige kabinet heeft aanzienlijk werk verricht om de voortzetting van de schaderoute mogelijk te maken en ik ben verheugd dat SGH nog deze zomer kan beginnen met opschalen. Ik ben zeer dankbaar voor de inzet van de stichting en de vele vrijwilligers die hieraan meewerken.”
Duidelijk en genereus
De nieuwe afspraken in de dienstverleningsovereenkomst zijn bedoeld om ervoor te zorgen dat de uitkomsten van de schaderoute duidelijk en genereus zijn. Zo zal er geen schade worden vergoed van vóór het begin van de toeslagenaffaire. Op korte termijn zal een derde partij worden gevraagd om de opgestelde schadestaten te controleren. In de tussentijd wordt dit door het ministerie gedaan, zodat de schaderoute nu al opgestart kan worden. Daarnaast is, mede op verzoek van de Tweede Kamer, de focus in de doelgroep van de SGH-route verlegd. Overeengekomen is dat de route in deze fase wordt aangeboden aan ouders die volgens een integrale beoordeling meer schade hebben dan de 30.000 euro die zij al uit de Catshuisregeling hebben ontvangen. Verder is afgesproken dat ex-partners en ouders die al een andere schaderoute volgen of hebben gevolgd momenteel geen gebruik kunnen maken van de SGH-route. Het kabinet zal nog zoeken naar een oplossing voor ouders die momenteel niet in aanmerking komen voor de SGH-route, waarbij het ook in gesprek zal gaan met SGH.
Goedkeuring
Voorafgaand aan de ondertekening van de nieuwe dienstverleningsovereenkomst heeft een externe goedkeuring van het gehanteerde schadekader plaatsgevonden. Hieruit blijkt dat het schadekader voldoet aan de eisen van het civiele schadevergoedingsrecht en voldoende duidelijk en genereus is. Met de nieuwe afspraken verwacht het kabinet dat de SGH-route kan worden uitgevoerd binnen het extra budget van 2,3 miljard euro dat eerder beschikbaar is gesteld voor alle aanvullende schaderoutes.